Inspirujte se v Sazce. Jak implementovat gamifikaci do firemního vzdělávání

11. 03. 2023 • 4 minuty čtení

Před necelými dvěma lety spustili v Sazce vzdělávání v oblasti kyberbezpečnosti v gamifikované podobě. Její zavedení nebylo překvapivě vůbec složité. Naopak vyvolala nadšení napříč všemi generacemi zaměstnanců. A navíc: „Možnost porazit kolegyni ve hře pro mě byla fakt zábava! Učení se v tu chvíli stalo spíše vedlejším efektem.“ říká Zdeňka Böhmová, která má v Sazce na starosti firemní vzdělávání.

Inspirujte se v Sazce. Jak implementovat gamifikaci do firemního vzdělávání

Zavedení gamifikace do firmy? Jako po másle…

V oblasti kyberbezpečnosti spolupracuje Sazka dlouhodobě s firmou Anect. Od té také přišel prvotní impulz celé vzdělávání o informační bezpečnosti přesunout do gamifikované podoby. „Hra je DNA našeho byznysu. A chceme bavit hrou nejen naše zákazníky, ale i naše zaměstnance,“ pochvaluje si nápad Zdeňka Bohmová, T&D/HR Business partner ze společnosti SAZKA a.s.

Netrvalo tedy dlouho a gamifikace dostala na všech úrovních zelenou. Se společností Acent na počátku odladili pár obsahových detailů a „pustili“ hru nazvanou Clashing mezi zaměstnance. Ti se sami ke hře připojují přes Single Sign-On (tzv. jednotné přihlášení), nemusí si tedy pamatovat žádné heslo. Celý koncept je navíc velmi intuitivní, takže s pochopením hry neměl nikdo v Sazce problémy.

Pro úspěch hry v Sazce hrál i jeden zásadní princip, který zmiňuje Oliver Šimko, gamifikační designer a zakladatel studia Luducrafts: „Gamifikace se musí vždy soustředit na jeden konkrétní problém a tomu se musí přizpůsobit všechno ostatní.“  V případě Sazky byla zmíněná podmínka splněna na sto procent. Hra Clashing se zaměřuje pouze a jen na kyberbezpečnost a daří se ji velmi dobře.“ 

Vyhraj a máš splněno!

Clashing je interaktivní karetní hra. Jste buď v roli zaměstnance, jehož úkolem je firmu chránit, nebo si naopak můžete užívat roli škodícího hackera, který se pokouší získat důvěrné informace zevnitř firmy. Vedle možnosti hrát s počítačem si to také můžete „rozdat“ s vašimi kolegy a pustit se v rámci pracovních povinností do „nemilosrdného souboje“.

Hra může probíhat na několika „dějištích“, ve kterých se zaměstnanci běžně nacházejí. Můžete tedy řešit problémy, které jsou typické pro kancelář, mimo kancelář nebo třeba na sociálních sítích. Vedle základní verze nabízí hra i pokročilou úroveň. „Je to navíc rychlá hra na 10-15 minut a nijak vás časově nezatíží. Naopak může být příjemným uvolněním z pracovního tempa.“ dodává Zdeňka Bohmová.

A jak to vlastně funguje? Hráči mají k dispozici karty, které vycházejí z reálných kybernetických i fyzických bezpečnostních útoků a hrozeb a reakcí na ně. Při hře si tak lidé otestují řadu běžných situací z každodenního života. Po každé hře si navíc mohou vyhodnotit, na jaké úrovni jsou jejich znalosti a kde se mohou ještě zlepšovat.

Gamifikace opravdu vzdělává i motivuje

A jaké jsou tedy výsledky? „Statistiku s přesnou korelací na zavedení hry bohužel nemáme. Je to velmi obtížně měřitelné, protože v analýzách bychom museli zohlednit spousty dalších faktorů.“ Přesto je Zdeňka Bohmová se zavedením hry Clashing nadmíru spokojená a podle jejího názoru se znalosti a opatrnost zaměstnanců Sazky výrazně zvýšily.

Samotná hra podle ní každopádně prokazatelně zvýšila motivaci zaměstnanců zabývat se poměrně nudným tématem kyberbezpečnosti. To, co lidé museli dříve studovat v dlouhých teoretických materiálech, dnes vstřebávají v interaktivním prostředí, na praktických příkladech a v podstatě ani nevnímají, že se něco učí.

Tím se také potvrzují slova Olivera Šimka: „Gamifikace je skvělá v tom, že opravdu dokáže podržet naši motivaci, udržet tah na bránu a dávkovat informace tak, že to nevzdáte po první kapitole. Stejně jako to všichni známe u stolních nebo počítačových her. Navíc tím dokážeme zabalit nudné téma, jako je třeba právě kyberbezpečnost nebo BOZP, do velmi atraktivní podoby.“

Gamifikace si nemusí „hrát“ jen se Sazkou

Hra Clashing splňuje aktuální právní předpisy a požadavky ISO 27001. Plně tedy nahrazuje klasické školicí nástroje. Její zavedení můžete provést prakticky okamžitě i do své firmy. Jediné, co vaši zaměstnanci potřebují, je počítač a internet. Stačí pak jen nahrát seznam zaměstnanců a určit, co se mají konkrétně naučit.

„Pokud chcete udělat firemní vzdělávání atraktivnější, gamifikace je pro vás velkou inspirací. Využívá totiž vysokou míru interaktivity, protože lidem nikdy neumožní, aby jen pasivně přijímali informace,“ říká Oliver Šimko a dodává: „Úspěchy ve světě jsou jednoznačné. Dobře nadesignovaná gamifikace dokázala například urychlit diagnostiku demence, zlepšit recyklování či zvýšit prodeje.“

I Zdeňka Bohmová na základě svých zkušeností s gamifikací říká: „Gamifikace má podle mě obrovský potenciál ve všech firmách. Jako profesionálka ve vzdělávání bych ho bez obav doporučila kamkoliv. Vaši zaměstnanci se více a rychleji naučí, méně je vzdělávání otravuje a budou i motivovanější a celkově spokojenější.“ 

 
Nastavení cookies