Trendy z londýnské konference o learningových systémech: Vzdělávání musí být pro všechny – od kuchaře po CEO

26. 05. 2023 • 5 minut čtení •
Trendy z londýnské konference o learningových systémech: Vzdělávání musí být pro všechny – od kuchaře po CEO

Petra VaňkováSimona Burianová, obě ze vzdělávací platformy Seduo, se podělily o své zážitky a dojmy z jedné z největších světových konferencí o learningových technologiích. Viděly, jak AI vytvoří video během pár momentů, vyzkoušely si, jak se dá studovat ve virtuální realitě a byly nadšeny z nejmodernějších technologií, které umí v mžiku překládat obsah do češtiny. Ale nešlo jen o technologie…

Kdybyste měly vyprávět kolegům z LMC a Sedua, co jste zažily na londýnské konferenci, který dojem byste vypíchly jako první?

Petra Vaňková: 

Já už jsem to kolegům vyprávěla, protože to pro mě byl mimořádný zážitek. Takovou mezinárodní konferenci, navíc v prostředí Londýna, jsem zažila poprvé. Viděla jsem na jediném místě špičky oboru z Německa, Francie, Indie, Velké Británie, prostě neuvěřitelná dávka inspirace. Člověk si všechno mohl vyzkoušet, podívat se, prodiskutovat… Navíc byli všichni milí a otevření. Mluvili jsme s tvůrci řešení, poskytovateli služeb i tvůrci obsahu. To, co jsem zažila za dva dny, bych asi na žádné akci v Česku nezažila za celý život.

Simona Burianová:

Ano, souhlasím s Péťou. Šlo o jednu z největších konferencí na světě, která se zabývá learningovým řešením. Program běžel najednou na patnácti „stejdžích“, a nešlo o pouhé představování produktů. Mohli jsme vidět skutečné příklady z praxe z e-learningů na míru, příklady tvůrčích nástrojů, příklady, jak kdo ve firmách používá LMSka. Člověk nevěděl, co si má vybrat. Až z toho vznikala jakási rozhodovací paralýza. Denně jsme nachodily sedm kilometrů a dohromady navštívily 34 přednášek. 

Vzpomněly jste si na konferenci na listopadový průzkum Sedua o stavu a trendech firemního vzdělávání v Česku a na Slovensku? Měly jste pocit, že se firmy ve světě ubírají stejným směrem?

Petra: 

Co se týče důležitosti vzdělávání, tak si myslím, že trend je ve světě podobný. Všichni víme, že za pár let bude nedostatek lidí na trhu práce, a to si uvědomují všude, a i to tam na mnoha „stejdžích“ zaznívalo. Stejně přemýšlejí o tom, že se musí více starat o stávající zaměstnance. Že pro ně musí mít zajímavé vzdělávací programy, aby je mohli přesunout na jiné pozice. Cítila jsem, že v Londýně moc dobře vědí, že některé pozice s příchodem AI a dalších technologií zaniknou, ale že na druhou stranu lidí na trhu práce bude nedostatek. Jedno velké téma na konferenci řešilo, jak působit na zaměstnance, aby byli přístupní změnám. To se neslo konferencí od začátku do konce – rozvoj talentů, udržení stávajících lidí a příprava na změny. Shoduje se to i s našimi výzkumy. Další velké téma, které na konferenci rezonovalo, se týkalo flexibilního vzdělávání. To znamená, aby všechno bylo dostupné na mobilu, protože mobil máme vždycky u sebe. Třetí téma, které mě napadá, se týkalo micro-learningových lekcí, které se dají poslouchat každý den a každý den se dají zahrnout do života daného člověka.

Simona: 

Já bych ještě zmínila jeden trend, kterého jsem si všimla – personalizaci obsahu. A nejde jen o to, že někomu vyhovuje víc video, někomu audio, jinému zase text. Řešilo se i jak ještě před začátkem studia zanalyzovat, na jaké úrovni zaměstnanec je a pak mu teprve obsah personalizovat. A tady vidím rozdíl mezi naším trhem a zahraničím. U nás se totiž zaměstnancům většinou předkládá plošně stejný obsah a tolik se neanalyzuje. 

A co se týká faktu, že populace stárne, tak to se týká celé Evropy. Proto jsme cítily i v Londýně, že firmy kladou velký důraz na reskilling, upskilling. 

A ještě mám jeden postřeh: zatímco u nás se vzdělávání vybírá často pro určité zaměstnance, v zahraničí jedou „vzdělávání pro všechny“. Berou to tak, že populace stárne, a vzdělávání musí být pro všechny – od kuchaře po CEO.

Chápu to správně, že u nás se rozhodují zaměstnavatelé, komu umožní vzdělávání – třeba podle zásluh, zatímco ve světě už razí heslo „vzdělávání pro všechny“?

Simona:

Tak i u nás jsou výjimky, kde vzdělávají plošně. Většinou ale naše firmy hledají kompromis. Podle toho, na co mají rozpočet a podle toho, co jsou schopni zajistit. Při hledání kompromisu se samozřejmě zaměstnavatel rozhoduje, pro jakou skupinu vzdělávání pořídí a pro jakou ne.

Není to tím, že západní firmy jsou prostě bohatší?

Simona:

Částečně ano, ale jde o to, že v Evropě mají firmy jiný pohled na vzdělávání svých zaměstnanců. Oni věří, že vzdělávání je investice a pokud se už rozhodnou, tak po té cestě půjdou dlouho. Je to pro ně běh na dlouhou trať. Neuvažují tak, že by si řekli: letos do toho dáme 50 000 EUR, příští 100 000 EUR a budu to mít hotové. Prostě se na to dívají jiným úhlem pohledu. U nás na vzdělávání často firmy pohlíží hodně „budgetově“, venku pak považují vzdělávání za investici.

Petra: 

Souhlasím se Simčou. Mám na starosti 250 firem a z nich jen jedna používá centralizovaný systém, kde vzdělávání mají v centralizovaném systému na jednom místě. V Londýně takových systémů prezentovali nespočetně. Desítky. Zahraniční firmy už pochopily, že jim tyto systémy usnadňují správu. A pokud ho nemají, protože je to nákladná položka, tak mají alespoň vzdělávání na místě přístupné všem kdykoliv a kdekoliv.

U nás tedy jde o budgetově orientovaná rozhodnutí, zatímco v zahraničí ví, že to není něco, co se dá dohonit na poslední chvíli?

Simona:

Ano, u nás jsou navíc HR týmy menší a vzdělávání se často škrtá jako první. Mají na starosti kromě vzdělávání ještě mnoho dalších věcí a proto se stává, že některé problémy prostě jen „hasí“.

Za jak dlouho podle vás dorazí trendy z londýnské konference k nám – tedy do praxe?

Petra: Já bych řekla pět let.

Simona: Pět až sedm let, některé trendy tu již jsou, jen třeba ne v takové míře. 

Co nám pomůže těch pět let zkrátit? Jak a proč se změní myšlení místních L&D? Donutí je k tomu nástup AI, nedostatek lidí nebo něco jiného?

Simona: 

Někteří místní L&D specialisté jsou na špici trendů. Spíš je to dané okolnostmi. Vidím příležitost v nástupu AI nástrojů, které nám ušetří práci a budeme se moci soustředit na strategické a kreativní záležitosti. Teď je příležitost pro změnu.

Takže teď je tedy čas i pro firmy, které považovaly kvalitní vzdělávání za příliš nákladné? 

Simona: 

Spousta věcí může jít mnohem rychleji, a mnohem levněji. Dříve vytvořit video trvalo s postprodukcí týden, s AI to máte hned hotové. 

Viděly jste trendy, které rozlišovaly výrobní a nevýrobní firmy?

Petra: 

Já ne. V Česku naopak vidím posun ve výrobních firmách. Je to pro ně často zajímavé, například jako benefit.

Simona:

Výrobní firmy mají svá specifika. Já ale vnímám, že výrobní firmy v Česku mají často technicky vzdělané lidi, a proto je pro ně zavádění firemního vzdělávání např. v LMS (Learning Management System) v tomto ohledu snazší. Mám zákazníka, u kterého mají přímo v továrně učící centrum a vyhrazenou dobu v rámci pracovní doby na vzdělávání pro zaměstnance továrny. Ale samozřejmě ne všichni tyto možnosti mají. 

Podle programu konference šlo z 99% o technologie. Je můj dojem správný?

Petra: 

Ano, je to tak. Ale nešlo jen o AI, ale i o platformy, které umožňují mít vzdělávání na jednom místě. Ať již jde o tvorbu obsahu, v kombinaci s možností správy obsahu anebo třeba jen správy obsahu. 

Simona: 

Jednotlivé stánky developerů byly jednoznačně o technologiích. Letos bylo hodně vidět, že už začínají fungovat partnerství mezi poskytovateli obsahu a těmi, co vyvíjejí nástroje pro tvorbu obsahu a LMS. 

Ale na „stejdžích“ běžel zcela jiný program. Tam šlo hlavně o praktickou zkušenost. Například přišel zástupce technologické společnosti, s ním HR manažer od klienta a ukazovali případovou studii, jak implementovali např. vzdělávací platformu, jaké byly nástrahy a jak jim to funguje. Nebo jste dostali návod, jak v online vzdělávání vyprávět příběh včetně tipů, co a jak funguje. 

Co vás na konferenci nejvíc překvapilo? Co jste nečekaly?

Petra: 

Mě překvapilo to množství LMS systémů a pak mě dostalo využití AI pro překlady do češtiny, což jsme měly možnost vidět v praxi. Na videu běžel obsah v angličtině a pomocí pár kliknutí se v něm objevily české titulky. 

Simona:

Mě překvapilo, že u nás se o AI stále mluví a my viděly, jak už se nějakou dobu používá. Například výroba pěkného animovaného videa, které by agentura tvořila bůhví jak dlouho, stála na AI a jednom kreativci. Úspora peněz a času byla zřejmá. A řešení už používal zákazník, což byla mimochodem Deutsche Bahn. 

Taky jsem shlédla prezentaci řešení, které po 12 minut analyzuje váš hlas a pak porovná výsledek analýzy s přednastaveným profilem a vybere školení komunikace – přesně pro vás na míru. Na přidružené HR konferenci jsem zase viděla AI řešení, které vyhodnocuje inzeráty. To vše jsou věci, které zákazníci už používají v praxi, přestože by člověk mohl mít pocit, že teprve přicházejí.

Zkoušely jste to na vlastní kůži?

Simona:

Viděly jsme, jak se dělá školení na BOZP, kde L&D dostane malou kamerku a během pár minut nasnímá prostředí dané továrny a rovnou ho vloží do tvůrčího nástroje. 

A ještě k virtuální realitě, jaké pro to vidíte uplatnění?

Petra:

Simča měla brýle a byla na staveništi v kurzu BOZP a já tamtéž, ale na tabletu v rozšířené realitě. A já si uvědomila, že už jsem BOZP viděla před pár lety u nás od jedné budějovické firmy. Problémem bude fakt, že je to drahé. Ale na druhou stranu jde o učení zážitkem, hrou. A do budoucna to vidím, jako řešení, až klesne pořizovací hodnota této technologie.

Simona:

Patřím k lidem, kterým je z VR lehce nevolno a tak jsem přivítala, že už se počítá s tím, že si můžete vybrat, zda použít brýle nebo tablet. Díky technologii se dostanete přímo do středu děje a co člověk prožije, to si i zapamatuje. Příklad výuky jazyků byl velmi názorný. 

A co měření efektivity vzdělávání? Viděly jste něco nového na konferenci? Vedení firem chce vidět čísla, jak vzdělávání funguje.

Petra:

Platformy už dokážou vyhodnotit vzdělávání. Od výběru až po vyhodnocení. Je to součástí mnoha learningových systémů.

Simona:

Vyhodnocení efektivity byl jeden z důvodů, proč vůbec LMS vznikla. Myslím ale, že k vyhodnocení je třeba vždy více kritérií. Nejen analýzu z LMS systémů, ale i část, která je softová. To, co zjistíte v rozhovorech, ať už se samotnými aktéry vzdělávání, tak jejich kolegy a nadřízenými. A nepřímo i z exit interviews a míry fluktuace dané firmy.

Poslední slovo?

Petra: 

Odborníci, kteří se zabývají vzděláváním, by jednou za život měli navštívit takovou konferenci. Aby viděli, co všechno už existuje a jaké možnosti mají. 

Simona:

Networking v rámci oboru je důležitý. Na akci tohoto typu potkáte spoustu zajímavých lidí nejen v roli vystupujících, ale i ostatních návštěvníků. Uvidíte, budete nadšeni.

Konference Learning Technologies, Londýn, 3-4. května 2023, 9000 návštěvníků, 50 zemí, 200 seminářů

 
Nastavení cookies