Re-skilling

07. 02. 2023 • 3 minuty čtení
Re-skilling

Co je to re-skilling?

Re-skilling je termín, který označuje proces, v němž se pracovník učí zcela nové dovednosti v rámci své firmy. Zjednodušeně lze říci, že jde o rekvalifikaci. Re-skilling umožňuje firmě udržet zaměstnance ve firmě, ale na jiné pozici. 

Kdy je zapotřebí?

Re-skilling je často nutný předtím, než dojde k tzv. horizontálnímu přesunu zaměstnance. To znamená, že pracovník v rámci stejné firmy přechází z jednoho oddělení do jiného, kde má za úkol vykonávat jinou roli.

K čemu je firmám re-skilling?

Pro firmy je někdy výhodnější rekvalifikovat stávajícího zaměstnance, než najímat nového pracovníka s požadovanou kvalifikací.

Kdy je výhodný?

Re-skilling přichází do úvahy v situaci, kdy firma zjistí, že pracovník se na novou roli hodí více než na svoji stávající. Může se například stát, že account manager výborně komunikuje s klienty, plní rozpočet i deadliny. Ve skutečnosti ho ale mnohem více zajímá prodej a když mu je umožněno nahlédnout pod pokličku „sales“, ukáže se, že je rozený obchodník, kterého firma nutně potřebuje. Jako další příklad poslouží například situace, kdy je pozice, kterou zaměstnanec zastává, nahrazena softwarem. I tady se objevuje příležitost pro re-skilling. 

Proč je re-skilling důležitější než v minulosti:

  1. Re-skilling jako jedna z hlavních priorit příští dekády

Události spojené s pandemií covid 19 urychlily některé trendy v digitalizaci a automatizaci práce. Výsledkem je situace, kdy některé role v rámci organizace jsou zcela nahrazeny softwarem nebo umělou inteligencí. Zároveň se zánikem některých pozic se ale objevují potřeby vytvářet pozice zcela nové. A pro ty firmám chybí dostatek kvalifikovaných pracovníků. Jedním z řešení je právě re-skilling.

  1. Snížení nákladů na nábor a zaškolení 

Nábor a zaučení nového zaměstnance je nákladný proces. Cena přijetí nového člověka ještě stoupá, pokud firma hledá specializované pozice. Když firma nabírá, nepotřebuje nově přichozí proškolit jen odborně. Každá firma má svoji kulturu, procesy a rutinní protokoly. A než se nový člověk vše naučí, firma ztrácí čas (a peníze). I pro tyto situace je re-skilling často vhodným řešením.

  1. Udržení důležitých zaměstnanců – interní mobilita

Zaměstnanci v každé firmě ví, jak společnost funguje a jaké role v ní jednotliví pracovníci plní. Pokud firma udrží kvalitní zaměstnance uvnitř, ušetří čas, který by musela věnovat  náboru a zaškolování. zároveň se nezbaví pracovníků, kteří jsou pro DNA firmy, její konkurenceschopnost, ale i pro samotnou atmosféru na pracovišti důležité. Možnost takzvané interní mobility navíc vysílá pozitivní signál do týmů. Zaměstnanci si uvědomují, že firma si váží svých lidí a je připravena do jejich kvalifikace investovat.

 
Nastavení cookies