Komentář Jana Nehasila: Až bude vzdělávání součástí pracovní směny

15. 06. 2023 • 4 minuty čtení

Když se Jiří Sovák ve filmu Marečku podejte mi pero dostal „pod tlak automatizace“ a po večerech si doplňoval vzdělání, chápali jsme to tak, že to tak nějak bude vlastně vždycky. Stroje budou brát práci „modrým límečkům“ a ty se po pracovní době budou školit, aby ty stroje mohli alespoň obsluhovat. Nyní se zdá, že umělá inteligence jde primárně po kancelářských pozicích a že první na ráně budou naopak límečky bílé.

Komentář Jana Nehasila: Až bude vzdělávání součástí pracovní směny

Jan Nehasil, šéf platformy Seduo

Tak jak to tedy ve skutečnosti bude? Naše úvahy o firemním vzdělávání je třeba zařadit do kontextu vývoje pracovního trhu, který se řítí dopředu nadsvětelnou rychlostí a mění se nejrychleji v historii lidské společnosti. A když se podmínky pro firmy neustále mění, nastává doba nejistoty.

Rychle reagovat na změny a přizpůsobit se

Je jasné, že přežijí především ty organizace, které budou flexibilní a schopné se rychle adaptovat. Změny, které způsobila rychlá automatizace, nástup umělé inteligence či práce na home officech, vytvořily poptávky po zcela nových specializacích.

Už nyní firmám chybí pozice, které před pár lety ještě ani neexistovaly, a na druhé straně jim „přebývají“ ty, které už v novém světě nepotřebují. Taková situace doposud mívala dvě řešení: buď nábor nebo rekvalifikace. Jenže nábor už dnes není schopen na trhu „ulovit“ dostatek lidí.

Absolventi nás nezachrání

A pozor, mladí lidé nejsou řešením. Studenti, které školský systém vypustí do oběhu, totiž zdaleka neuspokojí poptávku po nových specializacích. Pro ilustraci si představte, že v současné době existuje v Česku 54 % pracovních pozic, které ke své práci potřebují základní digitální dovednosti. Už v roce 2030 těchto pozic bude neuvěřitelných 92 %. To znamená, že bude nutné proškolit 2,2 milionu lidí. A aby problém byl ještě hůře řešitelný, populace stárne a generace 50-65 let se za těchto sedm let stane hlavní pracovní silou české ekonomiky.

Z výše uvedených (a poměrně alarmujících) fakt vyplývá, že nábor prostě firmy nezachrání. Firmy budou muset spoléhat na re-skilling a up-skilling svých stávajících zaměstnanců. A tady přichází hvězdný moment pro raketově se vyvíjející segment jménem firemní vzdělávání a obzvlášť pro jeho digitální část. Industrie, zabývající se vzděláváním má našlápnuto jako nikdy předtím, a právě online vzdělávání podle našich výzkumů čeká až třicetiprocentní růst. Příležitost přitom čeká jak na tradiční prezenční vzdělávání, tak na výuku online. Obě kategorie se mohou o studenty podělit podle toho, jak daná tématika vyžaduje. Firmy pak mohou použít hybridní model, kdy na online výuku navazuje praktická část s lektorem, kde si studující zaměstnanci své teoreticky nabyté znalosti vyzkouší v učebně.

Čas masivně vzdělávat

Lze říci, že právě teď vzniká několikaleté okénko příležitosti pro obě strany: firmy mají možnost zavést vzdělávání pevně do svých „vnitřností“ a poskytovatelům vzdělávání se otevírá trh, který má jen v Evropě hodnotu zhruba 50 miliard EUR. K poslednímu číslu je třeba uvést důležitý dodatek. „Online“ se za poslední léta postupně přelilo z kategorie „doplněk“ do plnohodnotného způsobu firemního vzdělávání a tak bude v příštích letech hrát stále silnější roli.

Jak se to promítne do života českých firem? Z dat průzkumu vzdělávací platformy Seduo (listopad 2022) vyplývá, že polovina českých firem bere vzdělávání jako svou prioritu a plánují do něj nadále zvyšovat investice. Online navíc ve své oblíbenosti mezi firmami mílovými skoky dohání offline a tento trend se těžko bude měnit. To vše by mohlo vyvolat dojem, že Česko umí „okénko příležitosti“ využít a na dobu nejistoty jsou místní firmy dobře připraveny. Když se však poměříme s ostatními zeměmi Evropy, najdeme se až v dolní polovině žebříčku. Tabulce dominují skandinávské země, Nizozemsko, Slovinsko či Island, ale před námi jsou i třeba Řekové či Kypr.

Sovákův up-skilling už nepostačí

Jaký vývoj tedy můžeme očekávat? „Manažerovi“ Jiřímu Sovákovi rekvalifikace nakonec vyšla. Stačilo mu k tomu jen pár básniček a narýsovat trojúhelník. Jeho pomyslní manažerští vnukové už to budou mít těžší. Navíc budou vědět, že vzdělávání je esenciální součástí každé firmy. Budou se automaticky starat o rekvalifikaci (re-skilling) a zvyšování kvalifikace (up-skilling) svých lidí, aby jim neodcházeli za lepším. A hlavně –  budou připraveni se přizpůsobit každé další změně. Sovákova továrna se automatizovala jen jednou a byl to pro všechny pořádný „fičák“. Manažeři dnešních firem se budou muset naučit přizpůsobovat prakticky pořád a bude jim jasné, že vzdělávání bude nevyhnutelnou součástí pracovní směny. Vzdělávání prostě bude práce.


* Text vyšel 1.6. v týdeníku Ekonom.

 
Nastavení cookies