Zapisujete si své nápady, myšlenky, plány? Správně! Zkuste si je ale také nakreslit. Dělal to i Leonardo da Vinci nebo třeba Montessori. Oba si do svých poznámek kreslili šipky, obrázky a čáry. A věděli, co dělají. Dnes se tomu říká myšlenkové mapy a hodí se mimo jiné právě ke vzdělávání zaměstnanců ve firmách. Tyto grafické reprezentace nápadů a konceptů se staly efektivním způsobem, jak organizovat myšlenky a podporovat učení.
Myšlenkové mapy: šikovný nástroj pro efektivní vzdělávání zaměstnanců
Co jsou myšlenkové mapy?
Myšlenkové mapy se obvykle skládají z centrálního tématu, které je obklopeno větvemi obsahujícími podtémata a další spojené myšlenky. Toto uspořádání vytváří hierarchickou strukturu, která pomáhá organizovat a vizualizovat myšlenky a koncepty.
„Myšlenkové mapy představují jednu z nejrozšířenějších kreativních technik. Kromě toho, že umožňují rozvíjet divergentní myšlení a vidět problém v širších souvislostech, jsou zajímavé tím, že je lze dobře sdílet. Na rozdíl od mnoha jiných technik lze mapu předat druhému a hovořit o ní, do procesu tvorby nemusí být ostatně vtažen jen jedinec, ale třeba celá skupina spolupracovníků. Právě kombinace spolupráce a sdílení s kreativitou, komplexním viděním světa a hledáním souvislostí, umožňuje tuto techniku užívat pro učení, které je aktivní a tvůrčí. Myšlenkové mapy se hodí tam, kde v centru učení je akt myšlení, nikoli jen formálně předaný soubor informací.“ říká RNDr. Michal Černý, Ph.D., zástupce vedoucího Katedry informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
Myšlenkové mapy mohou být jednoduché, s několika odbočkami od centrálního tématu, nebo komplexní, s mnoha větvemi obsahujícími detailní informace. Můžete je vytvářet na papíře, na tabulích, nebo s využitím specializovaného softwaru pro tvorbu myšlenkových map, což umožňuje snadné úpravy a sdílení.
Výhody myšlenkových map v kontextu vzdělávání zaměstnanců
Myšlenkové mapy mohou být využity v různých aspektech vzdělávání zaměstnanců. Zde je několik klíčových výhod tohoto nástroje:
1. Vizuální organizované informace:
Myšlenkové mapy vizualizují informace, což zjednodušuje rozsáhlejší, komplexní koncepty. Pomáhá rovněž zúčastněným rychle získat přehled o daném tématu.
2. Podporují kreativitu:
Myšlenkové mapy podporují kreativní myšlení tím, že umožňují zaměstnancům propojit různé myšlenky a hledat nová spojení mezi různými koncepty a směry. To může zvýšit kreativitu v pracovním prostředí a podpořit inovace.
3. Rozvíjejí organizační dovednosti:
Myšlenkové mapy mohou pomoci zaměstnancům rozvíjet dovednosti při organizaci a uspořádání informací. To je v dnešním přehlceném digitálním světě klíčové. Mohou se naučit identifikovat hlavní body, vytvářet hierarchie a filtrovat relevantní informace.
4. Zlepšují proces učení i paměť:
Myšlenkové mapy usnadňují učení a zapamatování informací, protože vizuální vjemy pomáhají vytvářet jasný rámec pro zapamatování. Zaměstnanci si lépe pamatují informace, které byly prezentovány formou myšlenkových map.
5. Podporují spolupráci:
Myšlenkové mapy mohou být efektivním nástrojem pro sdílení myšlenek a spolupráci v týmech. Zaměstnanci mohou společně vytvářet mapy, což usnadňuje sdílení znalostí, informovanost týmu o aktuálním stavu projektů a zapojení všech členů.
Jak využít myšlenkové mapy při vzdělávání zaměstnanců
Plánování kurikula:
Myšlenkové mapy mohou být použity pro plánování kurikula v rámci firemního vzdělávání. Pomáhají organizovat témata a určit hierarchii učebního obsahu.
Vytváření studijních materiálů:
Učební materiály mohou být prezentovány touto formou, což usnadňuje zaměstnancům pochopení složitých témat.
Hodinová učební metoda:
V rámci tréninků lze použít myšlenkové mapy pro interaktivní hodiny. Zaměstnanci mohou společně tvořit mapy na základě diskuze a učit se tak od sebe navzájem.
Podpora samostatného učení:
Myšlenkové mapy mohou být zaměstnancům poskytnuty k samostatnému studiu a výzkumu. Mohou si tak sami organizovat učební materiály a rozvíjet dovednosti organizace informací.
Monitoring pokroku:
Myšlenkové mapy mohou být použity k sledování pokroku zaměstnanců při zvládání vzdělávacího materiálu. To umožňuje efektivně reagovat na potřeby jednotlivců.
Baví to zaměstnance, firma je spokojená
Zavedení myšlenkových map do vzdělávání může vést k vyšší angažovanosti zaměstnanců a zvýšení jejich schopností efektivně pracovat s informacemi, což přináší prospěch jak jim samotným, tak i organizaci jako celku.
Největším propagátorem myšlenkových map, často označovaný i jako jejich vynálezce byl anglický psycholog a spisovatel, autor knihy Myšlenkové mapy (The Mind Map Book) Tony Buzan. O myšlenkových mapách často říkal, že pro mozek jsou něco jako švýcarský armádní nůž. „Když jsem začal používat poznámky ke klíčovým slovům, větší písmena, barvy a šipky, umožnilo to mému mozku mluvit sám se sebou s mnohem menším množstvím nepořádku. Bylo to, jako bych celý život jezdil s čelním sklem zaneseným blátem a najednou jsem viděl jasně.” Tématu myšlenkových map se věnuje i kurz, který vede Petr Ludwig, ředitel GrowJOB institute a autor bestselleru Konec prokrastinace.